sobota, 25 marca 2017

[11] PCB - STM32F4, płytka prototypowa

Ten post chciałbym poświęcić na przedstawienie projektu płytki prototypowej dla mikrokontrolera STM32F4. 

Schemat:


Podstawowa część to oczywiście sam mikrokontroler wraz z wyprowadzonymi sygnałami:


Kolejnym elementem są wszystkie sygnały wyprowadzone z mikrokontrolera na piny zewnętrzne:


Źródło taktowania jest do wybrania. Ja wykorzystałem podłączenie na płytce dwóch kwarców jeden 25MHz oraz drugi 8MHz. Każdy z nich może zostać wyłączony poprzez odlutowanie kondensatorów podłączonych szeregowo. Oczywiście jednocześnie może być wykorzystywany tylko jeden z nich. Dodatkowo zastosowałem jeszcze kwarc dla RTC. Tak aby można było wykorzystywać ten blok z precyzyjnym zegarem. Kolejnym elementem jest podłączenie baterii, która ustawiony czas będzie podtrzymywać nawet po zaniku zasilania.


Ważnym elementem całego obwodu są kondensatory filtrujące:


Zasilanie wykonałem na układzie TS2940 w obudowie TO-263.


Dodatkowe elementy pasywne zostały podłączone pod piny VCAP1, VCAP2, PDRON, BOOT0 oraz filtry podłączone do pinu VREF oraz VDDA.


Dodatkowymi elementami schematu są dwie diody funkcyjne podłączone do pinów PB0 oraz PB1 oraz dioda informująca o podłączeniu


Kolejnym elementem schematu są przyciski funkcyjne.


Na płytce umieściłem dwa złącza USB, jedno podłączone bezpośrednio do złącza FTDI.



Teraz podłączenie konwertera UART/USB:


Jako dodatek został wykorzystany tranzystor, który podłączyłem do pinu PB10.


PCB:


Projekt PCB wykonałem na płytce 2-warstwowej:

Warstwa górna:


Warstwa dolna:

Na tej warstwie zostały umieszczone wszystkie kwarce i większość kondensatorów filtrujących. Wszystkie zostały umieszczone koło mikrokontrolera.


Komponenty:


Widok 3D warstwa górna:


Widok 3D warstwa dolna:


Pliki z projektem można znaleźć na dysku Google pod tym linkiem.