wtorek, 8 grudnia 2015

[20] Arduino - Wyświetlacz graficzny Nokia 5110

Tym razem chciałbym opisać sposób programowania wyświetlacza graficznego pochodzącego z telefonu Nokia 5110.

Wstęp


Wyświetlacz graficzny pochodzący z telefonu Nokia 5110 posiada rozdzielczość 84x48px. Do obsługi wykorzystuje on sterownik PCD8544. Cała komunikacja odbywa się poprzez interfejs SPI.
Wyświetlacz można zasilać wykorzystując napięcie z zakresu od 3,3V do 5V. 

Rys. 1. Wyświetlacz graficzny Nokia 5110.


Podłączenie


Układ należy podłączyć do następujących wyprowadzeń:

  • RST - Reset - Pin Arduino 6
  • CE - Chip enable - Wybranie urządzenia - Pin Arduino 7
  • DC - Data/command - Linia danych, komend - Pin Arduino 5
  • Din - Data input - Linia danych Pin Arduino 4
  • Clk - Clock Line - Linia zegarowa - Pin Arduino 3
  • Vcc - Zasilanie 5V
  • BL - Podświetlanie - Zasilanie 3.3V
  • Gnd - GND

Ten wyświetlacz może bez problemów współpracować z zasilaniem 3,3V oraz 5V. Dzięki tej drugiej możliwości można go podłączać bezpośrednio do wyprowadzeń układu Arduino Uno bez potrzeby zastosowania konwertera napięć.

Poniżej na rysunku 2 przedstawiłem schemat podłączenia wykonany w programie Fritzig.

Rys. 2. Schemat podłączenia do Arduino Uno.

Programowanie

Bez problemu przykłady, deklaracje oraz wszystkie potrzebne materiały do tego wyświetlacza można znaleść na internecie. W celu zaprogramowania układu należy zdefiniować potrzebną liczbę znaków. Została ona stworzona na potrzeby tego wyświetlacza przez firmę Spark Fun. Tablica znakowa prezentuje się następująco:

static const byte ASCII[][5] =
{
 {0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00} // 20  
,{0x00, 0x00, 0x5f, 0x00, 0x00} // 21 !
,{0x00, 0x07, 0x00, 0x07, 0x00} // 22 "
,{0x14, 0x7f, 0x14, 0x7f, 0x14} // 23 #
,{0x24, 0x2a, 0x7f, 0x2a, 0x12} // 24 $
,{0x23, 0x13, 0x08, 0x64, 0x62} // 25 %
,{0x36, 0x49, 0x55, 0x22, 0x50} // 26 &
,{0x00, 0x05, 0x03, 0x00, 0x00} // 27 '
,{0x00, 0x1c, 0x22, 0x41, 0x00} // 28 (
,{0x00, 0x41, 0x22, 0x1c, 0x00} // 29 )
,{0x14, 0x08, 0x3e, 0x08, 0x14} // 2a *
,{0x08, 0x08, 0x3e, 0x08, 0x08} // 2b +
,{0x00, 0x50, 0x30, 0x00, 0x00} // 2c ,
,{0x08, 0x08, 0x08, 0x08, 0x08} // 2d -
,{0x00, 0x60, 0x60, 0x00, 0x00} // 2e .
,{0x20, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02} // 2f /
,{0x3e, 0x51, 0x49, 0x45, 0x3e} // 30 0
,{0x00, 0x42, 0x7f, 0x40, 0x00} // 31 1
,{0x42, 0x61, 0x51, 0x49, 0x46} // 32 2
,{0x21, 0x41, 0x45, 0x4b, 0x31} // 33 3
,{0x18, 0x14, 0x12, 0x7f, 0x10} // 34 4
,{0x27, 0x45, 0x45, 0x45, 0x39} // 35 5
,{0x3c, 0x4a, 0x49, 0x49, 0x30} // 36 6
,{0x01, 0x71, 0x09, 0x05, 0x03} // 37 7
,{0x36, 0x49, 0x49, 0x49, 0x36} // 38 8
,{0x06, 0x49, 0x49, 0x29, 0x1e} // 39 9
,{0x00, 0x36, 0x36, 0x00, 0x00} // 3a :
,{0x00, 0x56, 0x36, 0x00, 0x00} // 3b ;
,{0x08, 0x14, 0x22, 0x41, 0x00} // 3c <
,{0x14, 0x14, 0x14, 0x14, 0x14} // 3d =
,{0x00, 0x41, 0x22, 0x14, 0x08} // 3e >
,{0x02, 0x01, 0x51, 0x09, 0x06} // 3f ?
,{0x32, 0x49, 0x79, 0x41, 0x3e} // 40 @
,{0x7e, 0x11, 0x11, 0x11, 0x7e} // 41 A
,{0x7f, 0x49, 0x49, 0x49, 0x36} // 42 B
,{0x3e, 0x41, 0x41, 0x41, 0x22} // 43 C
,{0x7f, 0x41, 0x41, 0x22, 0x1c} // 44 D
,{0x7f, 0x49, 0x49, 0x49, 0x41} // 45 E
,{0x7f, 0x09, 0x09, 0x09, 0x01} // 46 F
,{0x3e, 0x41, 0x49, 0x49, 0x7a} // 47 G
,{0x7f, 0x08, 0x08, 0x08, 0x7f} // 48 H
,{0x00, 0x41, 0x7f, 0x41, 0x00} // 49 I
,{0x20, 0x40, 0x41, 0x3f, 0x01} // 4a J
,{0x7f, 0x08, 0x14, 0x22, 0x41} // 4b K
,{0x7f, 0x40, 0x40, 0x40, 0x40} // 4c L
,{0x7f, 0x02, 0x0c, 0x02, 0x7f} // 4d M
,{0x7f, 0x04, 0x08, 0x10, 0x7f} // 4e N
,{0x3e, 0x41, 0x41, 0x41, 0x3e} // 4f O
,{0x7f, 0x09, 0x09, 0x09, 0x06} // 50 P
,{0x3e, 0x41, 0x51, 0x21, 0x5e} // 51 Q
,{0x7f, 0x09, 0x19, 0x29, 0x46} // 52 R
,{0x46, 0x49, 0x49, 0x49, 0x31} // 53 S
,{0x01, 0x01, 0x7f, 0x01, 0x01} // 54 T
,{0x3f, 0x40, 0x40, 0x40, 0x3f} // 55 U
,{0x1f, 0x20, 0x40, 0x20, 0x1f} // 56 V
,{0x3f, 0x40, 0x38, 0x40, 0x3f} // 57 W
,{0x63, 0x14, 0x08, 0x14, 0x63} // 58 X
,{0x07, 0x08, 0x70, 0x08, 0x07} // 59 Y
,{0x61, 0x51, 0x49, 0x45, 0x43} // 5a Z
,{0x00, 0x7f, 0x41, 0x41, 0x00} // 5b [
,{0x02, 0x04, 0x08, 0x10, 0x20} // 5c ¥
,{0x00, 0x41, 0x41, 0x7f, 0x00} // 5d ]
,{0x04, 0x02, 0x01, 0x02, 0x04} // 5e ^
,{0x40, 0x40, 0x40, 0x40, 0x40} // 5f _
,{0x00, 0x01, 0x02, 0x04, 0x00} // 60 `
,{0x20, 0x54, 0x54, 0x54, 0x78} // 61 a
,{0x7f, 0x48, 0x44, 0x44, 0x38} // 62 b
,{0x38, 0x44, 0x44, 0x44, 0x20} // 63 c
,{0x38, 0x44, 0x44, 0x48, 0x7f} // 64 d
,{0x38, 0x54, 0x54, 0x54, 0x18} // 65 e
,{0x08, 0x7e, 0x09, 0x01, 0x02} // 66 f
,{0x0c, 0x52, 0x52, 0x52, 0x3e} // 67 g
,{0x7f, 0x08, 0x04, 0x04, 0x78} // 68 h
,{0x00, 0x44, 0x7d, 0x40, 0x00} // 69 i
,{0x20, 0x40, 0x44, 0x3d, 0x00} // 6a j 
,{0x7f, 0x10, 0x28, 0x44, 0x00} // 6b k
,{0x00, 0x41, 0x7f, 0x40, 0x00} // 6c l
,{0x7c, 0x04, 0x18, 0x04, 0x78} // 6d m
,{0x7c, 0x08, 0x04, 0x04, 0x78} // 6e n
,{0x38, 0x44, 0x44, 0x44, 0x38} // 6f o
,{0x7c, 0x14, 0x14, 0x14, 0x08} // 70 p
,{0x08, 0x14, 0x14, 0x18, 0x7c} // 71 q
,{0x7c, 0x08, 0x04, 0x04, 0x08} // 72 r
,{0x48, 0x54, 0x54, 0x54, 0x20} // 73 s
,{0x04, 0x3f, 0x44, 0x40, 0x20} // 74 t
,{0x3c, 0x40, 0x40, 0x20, 0x7c} // 75 u
,{0x1c, 0x20, 0x40, 0x20, 0x1c} // 76 v
,{0x3c, 0x40, 0x30, 0x40, 0x3c} // 77 w
,{0x44, 0x28, 0x10, 0x28, 0x44} // 78 x
,{0x0c, 0x50, 0x50, 0x50, 0x3c} // 79 y
,{0x44, 0x64, 0x54, 0x4c, 0x44} // 7a z
,{0x00, 0x08, 0x36, 0x41, 0x00} // 7b {
,{0x00, 0x00, 0x7f, 0x00, 0x00} // 7c |
,{0x00, 0x41, 0x36, 0x08, 0x00} // 7d }
,{0x10, 0x08, 0x08, 0x10, 0x08} // 7e ←
,{0x78, 0x46, 0x41, 0x46, 0x78} // 7f →
};

Są w niej zdefiniowane wszystkie potrzebne znaki od specjalnych poprzez cyfry i litery.Opisane jest to poprzez odpowiednie ustawienie pikseli na wyświetlaczu. Deklaracje zostały odpisane w kodzie ASCII zapisanym szesnastkowo.

Kolejnym elementem jest funkcja pozwalająca na wypisanie znaków na ekranie. Pozwala ona na przechodzenie pomiędzy wszystkimi elementami zdeklarowanej wartości. Funckję można wywołać w następujący sposób:

LcdCharacter('7');

void LcdCharacter(char character)
{
  //Stan wysoki na wyświetlacz wpisanie 0
  LcdWrite(LCD_D, 0);
  //Pętla przechodząca pomiędzy wszystkimi elementami
  for (int index = 0; index < 5; index++)
  {
    /*
    * Wystawienie stanu wysokiego , znaku z kolejnego miejsca
    * W tablicy jest - 0x20 ponieważ przetwarza znak na kod ASCII,
    * który jest wpisany do tablicy, a numerowanie w tablicy od 0
    */
    LcdWrite(LCD_D, ASCII[character - 0x20][index]);
  }
  //Zakończenie wpisanie 0
  LcdWrite(LCD_D, 0);
}

Kolejna funkcja pozwala na umieszczanie ciągu znaków na wyświetlaczu.

void LcdString(char *characters)
{
  //Funckja działająca dopóki są znaki w odwołaniu do funkcji
  while (*characters)
  {
    //Wprowadzanie kolejnego znaku
    LcdCharacter(*characters++);
  }
}

Następny zdeklarowany element programu daje możliwość wyczyszczenia wyświetlacza z wszystkich umieszczonych na nim znaków.

void LcdClear(void)
{
  //Funckja przechodzi pomiędzy wszystkimi pikselami na tablicy 
  //i wprodzana do nich wartość 0, czyli czyści ekran z umieszczonych znaków.
  for (int index = 0; index < LCD_X * LCD_Y / 8; index++)
  {
    LcdWrite(LCD_D, 0);
  }
}

Funkcja obsługująca wyświetlacz pozwala na rozpoczęcie transmisji. Wygląda ona następująco.

void LcdWrite(byte dc, byte data)
{
  //Wysłanie podanej wartości na wyświetlacz
  digitalWrite(PIN_DC, dc);
  //Podanie stanu niskiego na pin wybrania urządzenia
  digitalWrite(PIN_CE, LOW);
  //Funckja shiftOut przesyła jeden bit danych co sygnał zegara
  //Wysłanie danych na pin wejścia danych, oraz sygnału zegarowego na CLK
  //transmisja rozpoczęta od najbardziej znaczącego bitu
  shiftOut(PIN_DIN, PIN_CLK, MSBFIRST, data);
  //Podanie stanu wysokiego na pin wybrania urządzenia, zakońćzenie transmisji
  digitalWrite(PIN_CE, HIGH);
}

No i na samym końcu, chyba jedna z ważniejszych funkcji. Pozwala ona na inicjalizację samego wyświetlacza. Wygląda ona następująco:

void LcdInitialise(void)
{
  //Inicjalizacja poszczególnych pinów
  pinMode(PIN_CE, OUTPUT);
  pinMode(PIN_RESET, OUTPUT);
  pinMode(PIN_DC, OUTPUT);
  pinMode(PIN_DIN, OUTPUT);
  pinMode(PIN_CLK, OUTPUT);
  digitalWrite(PIN_RESET, LOW);
  digitalWrite(PIN_RESET, HIGH);
  //Ustawienie odpowiednich komend na wyświetlacz
 
  //000100001 Wybranie zewnętrznych instrukcji
  LcdWrite(LCD_C, 0x21 );
  //010110001 Ustawienie kontrastu
  LcdWrite(LCD_C, 0xB1 );
  //000000100 Współczynnik temperaturowy na 0
  LcdWrite(LCD_C, 0x04 );
  //000010011 Ustawienie wartości Bias mode 
  //na 4 dla MUX rate 1:48
  LcdWrite(LCD_C, 0x13 );
  //000100000 Właczenie podstawowych komend
  LcdWrite(LCD_C, 0x20 );  // LCD Basic Commands
  //000001100 Normalny tryb pracy
  LcdWrite(LCD_C, 0x0C );
}

Cały program prezentuje się następująco:

#define PIN_CE    7
#define PIN_RESET 6
#define PIN_DC    5
#define PIN_DIN   4
#define PIN_CLK   3
 
#define LCD_C     LOW
#define LCD_D     HIGH
 
#define LCD_X     84
#define LCD_Y     48
 
static const byte ASCII[][5] =
{
 {0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00} // 20  
,{0x00, 0x00, 0x5f, 0x00, 0x00} // 21 !
,{0x00, 0x07, 0x00, 0x07, 0x00} // 22 "
,{0x14, 0x7f, 0x14, 0x7f, 0x14} // 23 #
,{0x24, 0x2a, 0x7f, 0x2a, 0x12} // 24 $
,{0x23, 0x13, 0x08, 0x64, 0x62} // 25 %
,{0x36, 0x49, 0x55, 0x22, 0x50} // 26 &
,{0x00, 0x05, 0x03, 0x00, 0x00} // 27 '
,{0x00, 0x1c, 0x22, 0x41, 0x00} // 28 (
,{0x00, 0x41, 0x22, 0x1c, 0x00} // 29 )
,{0x14, 0x08, 0x3e, 0x08, 0x14} // 2a *
,{0x08, 0x08, 0x3e, 0x08, 0x08} // 2b +
,{0x00, 0x50, 0x30, 0x00, 0x00} // 2c ,
,{0x08, 0x08, 0x08, 0x08, 0x08} // 2d -
,{0x00, 0x60, 0x60, 0x00, 0x00} // 2e .
,{0x20, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02} // 2f /
,{0x3e, 0x51, 0x49, 0x45, 0x3e} // 30 0
,{0x00, 0x42, 0x7f, 0x40, 0x00} // 31 1
,{0x42, 0x61, 0x51, 0x49, 0x46} // 32 2
,{0x21, 0x41, 0x45, 0x4b, 0x31} // 33 3
,{0x18, 0x14, 0x12, 0x7f, 0x10} // 34 4
,{0x27, 0x45, 0x45, 0x45, 0x39} // 35 5
,{0x3c, 0x4a, 0x49, 0x49, 0x30} // 36 6
,{0x01, 0x71, 0x09, 0x05, 0x03} // 37 7
,{0x36, 0x49, 0x49, 0x49, 0x36} // 38 8
,{0x06, 0x49, 0x49, 0x29, 0x1e} // 39 9
,{0x00, 0x36, 0x36, 0x00, 0x00} // 3a :
,{0x00, 0x56, 0x36, 0x00, 0x00} // 3b ;
,{0x08, 0x14, 0x22, 0x41, 0x00} // 3c <
,{0x14, 0x14, 0x14, 0x14, 0x14} // 3d =
,{0x00, 0x41, 0x22, 0x14, 0x08} // 3e >
,{0x02, 0x01, 0x51, 0x09, 0x06} // 3f ?
,{0x32, 0x49, 0x79, 0x41, 0x3e} // 40 @
,{0x7e, 0x11, 0x11, 0x11, 0x7e} // 41 A
,{0x7f, 0x49, 0x49, 0x49, 0x36} // 42 B
,{0x3e, 0x41, 0x41, 0x41, 0x22} // 43 C
,{0x7f, 0x41, 0x41, 0x22, 0x1c} // 44 D
,{0x7f, 0x49, 0x49, 0x49, 0x41} // 45 E
,{0x7f, 0x09, 0x09, 0x09, 0x01} // 46 F
,{0x3e, 0x41, 0x49, 0x49, 0x7a} // 47 G
,{0x7f, 0x08, 0x08, 0x08, 0x7f} // 48 H
,{0x00, 0x41, 0x7f, 0x41, 0x00} // 49 I
,{0x20, 0x40, 0x41, 0x3f, 0x01} // 4a J
,{0x7f, 0x08, 0x14, 0x22, 0x41} // 4b K
,{0x7f, 0x40, 0x40, 0x40, 0x40} // 4c L
,{0x7f, 0x02, 0x0c, 0x02, 0x7f} // 4d M
,{0x7f, 0x04, 0x08, 0x10, 0x7f} // 4e N
,{0x3e, 0x41, 0x41, 0x41, 0x3e} // 4f O
,{0x7f, 0x09, 0x09, 0x09, 0x06} // 50 P
,{0x3e, 0x41, 0x51, 0x21, 0x5e} // 51 Q
,{0x7f, 0x09, 0x19, 0x29, 0x46} // 52 R
,{0x46, 0x49, 0x49, 0x49, 0x31} // 53 S
,{0x01, 0x01, 0x7f, 0x01, 0x01} // 54 T
,{0x3f, 0x40, 0x40, 0x40, 0x3f} // 55 U
,{0x1f, 0x20, 0x40, 0x20, 0x1f} // 56 V
,{0x3f, 0x40, 0x38, 0x40, 0x3f} // 57 W
,{0x63, 0x14, 0x08, 0x14, 0x63} // 58 X
,{0x07, 0x08, 0x70, 0x08, 0x07} // 59 Y
,{0x61, 0x51, 0x49, 0x45, 0x43} // 5a Z
,{0x00, 0x7f, 0x41, 0x41, 0x00} // 5b [
,{0x02, 0x04, 0x08, 0x10, 0x20} // 5c ¥
,{0x00, 0x41, 0x41, 0x7f, 0x00} // 5d ]
,{0x04, 0x02, 0x01, 0x02, 0x04} // 5e ^
,{0x40, 0x40, 0x40, 0x40, 0x40} // 5f _
,{0x00, 0x01, 0x02, 0x04, 0x00} // 60 `
,{0x20, 0x54, 0x54, 0x54, 0x78} // 61 a
,{0x7f, 0x48, 0x44, 0x44, 0x38} // 62 b
,{0x38, 0x44, 0x44, 0x44, 0x20} // 63 c
,{0x38, 0x44, 0x44, 0x48, 0x7f} // 64 d
,{0x38, 0x54, 0x54, 0x54, 0x18} // 65 e
,{0x08, 0x7e, 0x09, 0x01, 0x02} // 66 f
,{0x0c, 0x52, 0x52, 0x52, 0x3e} // 67 g
,{0x7f, 0x08, 0x04, 0x04, 0x78} // 68 h
,{0x00, 0x44, 0x7d, 0x40, 0x00} // 69 i
,{0x20, 0x40, 0x44, 0x3d, 0x00} // 6a j 
,{0x7f, 0x10, 0x28, 0x44, 0x00} // 6b k
,{0x00, 0x41, 0x7f, 0x40, 0x00} // 6c l
,{0x7c, 0x04, 0x18, 0x04, 0x78} // 6d m
,{0x7c, 0x08, 0x04, 0x04, 0x78} // 6e n
,{0x38, 0x44, 0x44, 0x44, 0x38} // 6f o
,{0x7c, 0x14, 0x14, 0x14, 0x08} // 70 p
,{0x08, 0x14, 0x14, 0x18, 0x7c} // 71 q
,{0x7c, 0x08, 0x04, 0x04, 0x08} // 72 r
,{0x48, 0x54, 0x54, 0x54, 0x20} // 73 s
,{0x04, 0x3f, 0x44, 0x40, 0x20} // 74 t
,{0x3c, 0x40, 0x40, 0x20, 0x7c} // 75 u
,{0x1c, 0x20, 0x40, 0x20, 0x1c} // 76 v
,{0x3c, 0x40, 0x30, 0x40, 0x3c} // 77 w
,{0x44, 0x28, 0x10, 0x28, 0x44} // 78 x
,{0x0c, 0x50, 0x50, 0x50, 0x3c} // 79 y
,{0x44, 0x64, 0x54, 0x4c, 0x44} // 7a z
,{0x00, 0x08, 0x36, 0x41, 0x00} // 7b {
,{0x00, 0x00, 0x7f, 0x00, 0x00} // 7c |
,{0x00, 0x41, 0x36, 0x08, 0x00} // 7d }
,{0x10, 0x08, 0x08, 0x10, 0x08} // 7e ←
,{0x78, 0x46, 0x41, 0x46, 0x78} // 7f →
};
 
void LcdCharacter(char);
void LcdClear(void);
void LcdString(char *);
void LcdWrite(byte, byte);
 
void setup(void)
{
  LcdInitialise();
  LcdClear();
  LcdString("ABCDEFGHIJKLMNOPRSTWXZY");
  LcdCharacter('1');
  LcdString("234567890!@#$%^&*(){}[]");
}
 
void loop(void)
{
}
 
void LcdWrite(byte dc, byte data)
{
  //Wysłanie podanej wartości na wyświetlacz
  digitalWrite(PIN_DC, dc);
  //Podanie stanu niskiego na pin wybrania urządzenia
  digitalWrite(PIN_CE, LOW);
  //Funckja shiftOut przesyła jeden bit danych co sygnał zegara
  //Wysłanie danych na pin wejścia danych, oraz sygnału zegarowego na CLK
  //transmisja rozpoczęta od najbardziej znaczącego bitu
  shiftOut(PIN_DIN, PIN_CLK, MSBFIRST, data);
  //Podanie stanu wysokiego na pin wybrania urządzenia, zakońćzenie transmisji
  digitalWrite(PIN_CE, HIGH);
}
 
void LcdString(char *characters)
{
  //Funckja działająca dopóki są znaki w odwołaniu do funkcji
  while (*characters)
  {
    //Wprowadzanie kolejnego znaku
    LcdCharacter(*characters++);
  }
}
 
void LcdInitialise(void)
{
  //Inicjalizacja poszczególnych pinów
  pinMode(PIN_CE, OUTPUT);
  pinMode(PIN_RESET, OUTPUT);
  pinMode(PIN_DC, OUTPUT);
  pinMode(PIN_DIN, OUTPUT);
  pinMode(PIN_CLK, OUTPUT);
  digitalWrite(PIN_RESET, LOW);
  digitalWrite(PIN_RESET, HIGH);
  //Ustawienie odpowiednich komend na wyświetlacz
 
  //000100001 Wybranie zewnętrznych instrukcji
  LcdWrite(LCD_C, 0x21 );
  //010110001 Ustawienie kontrastu
  LcdWrite(LCD_C, 0xB1 );
  //000000100 Współczynnik temperaturowy na 0
  LcdWrite(LCD_C, 0x04 );
  //000010011 Ustawienie wartości Bias mode 
  //na 4 dla MUX rate 1:48
  LcdWrite(LCD_C, 0x13 );
  //000100000 Właczenie podstawowych komend
  LcdWrite(LCD_C, 0x20 );  // LCD Basic Commands
  //000001100 Normalny tryb pracy
  LcdWrite(LCD_C, 0x0C );
}
 
void LcdClear(void)
{
  //Funckja przechodzi pomiędzy wszystkimi pikselami na tablicy 
  //i wprodzana do nich wartość 0, czyli czyści ekran z umieszczonych znaków.
  for (int index = 0; index < LCD_X * LCD_Y / 8; index++)
  {
    LcdWrite(LCD_D, 0);
  }
}
 
void LcdCharacter(char character)
{
  //Stan wysoki na wyświetlacz wpisanie 0
  LcdWrite(LCD_D, 0);
  //Pętla przechodząca pomiędzy wszystkimi elementami
  for (int index = 0; index < 5; index++)
  {
    /*
    * Wystawienie stanu wysokiego , znaku z kolejnego miejsca
    * W tablicy jest - 0x20 ponieważ przetwarza znak na kod ASCII,
    * który jest wpisany do tablicy, a numerowanie w tablicy od 0
    */
    LcdWrite(LCD_D, ASCII[character - 0x20][index]);
  }
  //Zakończenie wpisanie 0
  LcdWrite(LCD_D, 0);
}

Program wyświetla przykładowy zestaw znaków na wyświetlaczu.

Poniżej przestawiam widok podłączonego układ oraz wyświetlane przez niego dane.

Rys. 3. Podłączony układ, znaki na wyświetlaczu

Dodatkowo


Jeśli jest problem z działanie wyświetlacza, tzn nie pokazują się znaki albo dziwnie się zachowuje wtedy należy się upewnić czy jest on poprawnie zamocowany w płytce. Może się tak zdarzyć, że uchwyty metalowe trzymające wyświetlacz nie są odpowiednio dociśnięte. W takim wypadku należy wziąć kombinerki i delikatnie mocnej odgiąć mocowania.

Dostępny jest też program, który pozwala na konwersję bitmapy na kod zrozumiały dla wyświetlacza. Można go pobrać z tej strony. Dzięki niemo można właściwie każdy plik graficzny przerobić na obraz dostosowany do rozdzielczości wyświetlacza graficznego.