Tym razem chciałbym przedstawić krótki post, w którym opiszę jak sprawdzić czy akumulator oraz alternator są sprawne. Do tego celu jedynym potrzebnym urządzeniem będzie miernik uniwersalny.
Podstawowym pomiarem jaki należy wykonać jest sprawdzenie samego akumulatora. Należy to robić na zimnym silniku, najwcześniej około 2 godziny od zakończenia jazdy.
W celu pomiaru należy ustawić miernik uniwersalny na pomiar napięcia stałego zakres do 20V. Przewód masy należy podłączyć do masy akumulatora, przewód dodatni do drugiego wyprowadzenia.
Otrzymanie wyniku z minusem oznacza, że miernik został podłączony odwrotnie.
Prawidłowa wartość napięcia powinna wynosić około 12,6 - 12,8V.
Poziomy naładowania baterii wyglądają mniej więcej następująco:
12.6 do 12.8 - 100%;
12.45 - 75%;
12.24 - 50%;
11.89 - 0%;
Należy pamiętać, że te pomiary są wykonywane w temperaturze około 25 st.C. Zmiana temperatury o około 5 st. C powoduje zmniejszenie wartości o około 0,01-0,02V.
W tym przypadku należy włączyć samochód i sprawdzać wartości napięcia jakie utrzymuje się na akumulatorze. Po kolei należy włączać wszystkie elementy pobierające prąd z samochodu np. radio, światła itp.
W tym przypadku napięcie powinno być w miarę stabilne. Jego wartość powinna mieścić się w zakresie 14V do 14,4V. Wartości niższe oznaczają zużycie alternatora.
Ten pomiar dokonuje na wyłączonym silniku, poprzez wypięcie klemy ujemnej i podłączenie do niej ujemnego wyprowadzenia miernika, do klemy dodatniej podłączamy drugie wyprowadzenie. Multimetr musi być ustawiony na około 5A. Samochód na wyłączonym silniku powinien pobierać prąd rzędu kilku mA. Jeśli na mierniku zaobserwuje się jakieś odczyty oznacza to, że jakiś układ w samochodzie kradnie prąd i z tego powodu następuje rozładowanie akumulatora.
Sprawdzenie akumulatora
Podstawowym pomiarem jaki należy wykonać jest sprawdzenie samego akumulatora. Należy to robić na zimnym silniku, najwcześniej około 2 godziny od zakończenia jazdy.
W celu pomiaru należy ustawić miernik uniwersalny na pomiar napięcia stałego zakres do 20V. Przewód masy należy podłączyć do masy akumulatora, przewód dodatni do drugiego wyprowadzenia.
Otrzymanie wyniku z minusem oznacza, że miernik został podłączony odwrotnie.
Prawidłowa wartość napięcia powinna wynosić około 12,6 - 12,8V.
Poziomy naładowania baterii wyglądają mniej więcej następująco:
12.6 do 12.8 - 100%;
12.45 - 75%;
12.24 - 50%;
11.89 - 0%;
Należy pamiętać, że te pomiary są wykonywane w temperaturze około 25 st.C. Zmiana temperatury o około 5 st. C powoduje zmniejszenie wartości o około 0,01-0,02V.
Sprawdzenie alternatora
W tym przypadku należy włączyć samochód i sprawdzać wartości napięcia jakie utrzymuje się na akumulatorze. Po kolei należy włączać wszystkie elementy pobierające prąd z samochodu np. radio, światła itp.
W tym przypadku napięcie powinno być w miarę stabilne. Jego wartość powinna mieścić się w zakresie 14V do 14,4V. Wartości niższe oznaczają zużycie alternatora.
Sprawdzenie zużycia prądu
Ten pomiar dokonuje na wyłączonym silniku, poprzez wypięcie klemy ujemnej i podłączenie do niej ujemnego wyprowadzenia miernika, do klemy dodatniej podłączamy drugie wyprowadzenie. Multimetr musi być ustawiony na około 5A. Samochód na wyłączonym silniku powinien pobierać prąd rzędu kilku mA. Jeśli na mierniku zaobserwuje się jakieś odczyty oznacza to, że jakiś układ w samochodzie kradnie prąd i z tego powodu następuje rozładowanie akumulatora.